Jdi na obsah Jdi na menu
 


21 cm moždíř vz. 18

 
 

Obrazek

 
 
21 cm moždíř vz.18
 
Podle požadavku rakouské technické komise se Škodovy závody v Plzni pustily do konstrukce moždíře, který by nahradil 24 cm moždíř vz.98. Na základě zkušeností  s moždířem vz.11 a vz.16 navrhla škodovka zbraň podobné koncepce v ráži 21 cm. Do konce války se podařilo vyrobit pouze dva prototypy, které přebírala v roce 1919 až československá armáda. Projekt moždíře byl upraven podle požadavků dělostřeleckého odboru MNO. Nejzávažnější změnou byla rekonstrukce pro horský transport. Tato varianta však nakonec byla použita pouze u dvou moždířů. První objednávka byla vystavena již v roce 1919, ale vlivem úprav požadovaných vojenskou správou došlo k ukončení zkoušek až v průběhu roku 1920. Nová zbraň byla zavedena do výzbroje pod označením 21 cm moždíř vz.18 a celkem 18 kusů tohoto děla dodaly Škodovy závody  armádě do konce roku 1921. Moždíře tvořily výzbroj I. oddílu dělostřeleckých pluků 303. a 305.  V polovině třicátých let byly všechny moždíře soustředěny u dělostřeleckého pluku 305, který našel novou posádku v Táboře. I když se počítalo s nahrazením moždířů modernějším materiálem, bylo rozhodnuto o modernizaci jejich vozidel. Dva vozy byly zkušebně osazeny koly s pneumatikami, ale pro spád událostí tuto rekonstrukci provedli až za války Němci. Za mobilizace postavil dělostřelecký pluk 305 dva oddíly po čtyřech dělech, které posílily obranu Jižní Moravy. V únoru 1939 bylo všech 18 moždířů , dvě záložní hlavně  a 6896 ran prodáno Německu.
Wehrmacht je použil od roku 1941 k obraně norského pobřeží, kde  zůstaly po celou dobu války. Jeden moždíř je dosud uložen ve vojenském muzeu v Oslu.
 
    Technický popis

Hlaveň moždíře je ocelová plášťové konstrukce.

Závěr vodorovný klínový se třemi pojistkami systému Škoda. Brzda kapalinová vratník vzduchový.

Zaměřovač  nezávislý.

Ložiště jednodílné z ocelového plechu s kulovou dráhou. K dopravě je moždíř rozkládán na dvě části. Jednu dopravní jednotku tvoří lafeta s kolébkou a hlavní, druhou úplné ložiště. Pro horskou dopravu mohl být moždíř rozložen na pět jednotek.

Střelivo bylo tvořeno ostrými minovými granáty vz16, vz.16/26, vz.35 a nábojkami vz.16.

                

Zdroj:

Jiří Janoušek - Československé dělostřelectvo 1918 - 1939

VHA Praha - Předpis D - IV -

                               

Tabulka základních technických údajů
Ráže
mm
  211
Hmotnost děla v palebném postavení
kg
8920
Hmotnost hlavně se závěrem
kg
2700
Hmotnost závěru
kg
 219
Hmotnost kolébky
kg
1023
Hmotnost ložiště
kg
4200
Délka hlavně
mm
2970
Délka hlavně v rážích
mm
    14
Délka ložiště
mm
3000
Šířka ložiště
mm
3000
Výška vodorovné osy hlavně
mm
1400
Rozsah náměru
stupňů
+ 40 až +71
Rozsah odměru
stupňů
360
Délka konstantního zákluzu
mm
640
Maximální dostřel
m
  10600
Rychlost palby
ran/min
 18
Hmotnost střely
kg
135
Obsluha
mužů
   11
Hmotnost hlavňového vozu
kg
6600
Hmotnost ložišťového vozu
kg
6300
Délka hlavňového a ložišťového vozu
mm
5660
Rozchod kol vozů
mm
1500
Vzdálenost  obou  náprav vozů
mm
2700
Rejdovnost
stupňů
   90
                        

 

 

Fotografie