Jdi na obsah Jdi na menu
 


15 cm těžký kanon vz 15/16

 

  

 
 
 
 
Obrazek
 

 15 cm těžký kanon vz.15/16

 

Na konci roku 1914 byl v Škodových závodech dohotoven prototyp nového kanonu, který měl nahradit zoufale zastaralé obléhací kanony vz.80. Dělo bylo podrobeno přísným jízdním i střeleckým zkouškám v nichž zdařile obstálo. Po provedení drobnějších úprav vyžádaných technickou komisí ministerstva války, byl nový kanon zaveden pod označením 15 cm autokanone vz.15. Jednalo se o zbraň velmi moderní, od počátku konstruovanou pro motorickou dopravu. Kanon byl přepravován ve dvou jednotkách, tažen pětitunovým nákladním automobilem, který později nahradily tahače Daimler vz.17. V průběhu roku 1916 se podařilo dokončit 16 kanonů, které byly okamžitě odeslány na válčiště. Frontové nasazení však prokázalo nedostatečný náměr a Škodovka byla nucena upravit celou lafetu. Zvýšením náměru na 45 stupňů se však podařilo zvýšit dostřel až o 1,5 kilometru. Upravené kanony byly označeny jako vzor 15/16. Do konce války se podařilo vyrobit 44 hlavní a 43 lafet. Po rozpadu Rakouska - Uherska se kanony staly vítanou kořistí vítězů a nástupnických států. Do své výzbroje je zařadila Itálie, Rumunsko a Jugoslávie. Výjimku samozřejmě netvořila ani mladá Československá republika. Již počátkem roku 1919 bylo rozhodnuto, že kanony vz.15/16 posílí výzbroj budovaného těžkého dělostřelectva. Škodovka dodala v průběhu let 1919 až 1921 deset kanonů, které se staly výzbrojí Dělostřeleckého pluku 301, vznikajícího v Jaroměři. Tvořily zde výzbroj oddílu I/301 a II/301. K jejich přepravě vsloužily tahače Škoda Z,doplněné pásovými traktory WD. Roku 1931 byl pluk odvelen do Rakovníka, kde setrval až do okupace. Škodovka se pokoušela počátkem dvacátých let o modernizaci kanonů a roku 1922 předala vojenské správě upravený kanon s hlavní prolouženou o pět ráží, označený jako vzor 15/20. Dosažené zvýšení dostřelu však nebylo příliš výrazné a navíc bylo vyváženo podstatným zvýšení hmotnosti zbraně. Proto byl roku 1927 tento kanon upraven výměnou hlavně na původní vzor. S kanony vz15/16 se počítalo na rozdíl od ostatních těžkých děl i za mobilizace. Baterie kanonů byly nasazeny v blízkosti Liberce a na jihu Moravy, kde měly vést díky svému dostřelu daleké palby na území nepřítele. Že kanony vz.15/16 zdaleka nybyly zastaralým materiálem svědčí fakt, že od poloviny třicátých let bylo pro ně vyvíjeno nové střelivo a jeho zavedení zabránila jen okupace. Armáda také kanony neuvolnila k prodeji i přes zájem německé nákupní komise na počátku roku 1939 a Němci je získali až po okupaci . Wehrmacht nasadil ukořistěné kanony již v průběhu polského tažení a dosloužily jako pobřežní děla na Atlantickém valu.
 

Obrazek

 

15 cm těžký kanon vz.15/16 je dělo se skluznou hlavní, kapalinovou brzdou,vzduchovým vratníkem, nezávislým zaměřovačem s nezávislou záměrnou a samočinným zákluzovým rozvodem.
Hlaveň je ocelová plášťová s nátrubky. Má vývrt s 42.lichoběžníkovými drážkami se stálým pravotočivým závitem.
Závěr vodorovný klínový s pojistkou proti otevření při střelbě a za jízdy.
Lafeta se skládá z vrchní a spodní lafety . Ve vrchní lafetě je uložena kolébka, odměrové, náměrové řididlo a zaměřovač. Spodní lafeta je složena z trupu lafety, nápravy s koly, sedátka pro brzdiče, hakovadla kolébky a rydla. Českoslovenké kanony nebyly vybaveny lafetovým štítem.
Miřidla tvoří 15 cm zaměřovač vz.15k, dělový dalekohled 8/14 a výpomocné hledí vz.15.
Střelivo : 15 cm ostrý granát vz. 15
15 cm časovací granát vz.17/19
15 cm granát vz.17/28
Zdroj:
Jiří Janoušek - Československé dělostřelectvo1918- 1939
VHA Praha předpis D - IV - 7 Dělostřelecká nauka
pro 15 cm kanon vz.15,15/15 a 15/20
 
 
15 cm těžký kanon vz.15/16 se dochoval ve sbírce dělostřeleckého materiálu Vojenského historického muzea HGM ve Vídni.
 

Technický popis

                          Tabulka technických údajů
Ráže děla
      mm
        152,4
Hmotnost děla ( v palebném postavení )
   kg
  13650
Hmotnost lafetového vozu s kolesnou
   kg
  14430
Délka lafetového vozu
 mm
8420
Výška nakolesněného lafetového vozu
 mm
2100
Hmotnost hlavňového vozu s kolesnou
   kg
 10030
Délka hlavňového vozu s hlavní
 mm
9750
Výška vodorovné osy hlavně
 mm
2025
Výška záměrné při vodorovné ose
 mm
2317
Palná výška
 mm
1800
Délka děla ( v palebném postavení )
 mm
   10400
Délka lafety
 mm
7400
 
Délka hlavně
 mm
6000
 ráží
    40
Hmotnost hlavně ( se závěrem )
   kg
4783
Hmotnost závěru
   kg
 127
Rozchod kol
 mm
1800
Průměr lafetového kola
 mm
1500
Šířka obruče kola
 mm
 360
Náměr
stupňů
- 6 až +45
Odměr
stupňů
       2½
Maximální dostřel
    m
20500
Úsťová rychlost
 m/s
 577
Hmotnost střely
      kg
           57,2
Obsluha
mužů
   17
Kolesna vz.15 k.
Délka kolesny s automobilní ojí
 mm
2850
Hmotnost kolesny s automobilní ojí
   kg
 750
Průměr kolesnových kol
 mm
 850
Šířka obruče kola
 mm
 150
Hmotnost kolesnového kola
   kg
 180