Jdi na obsah Jdi na menu
 


15 cm těžká houfnice vz.15

 

 

Obrazek

 

15 cm těžká houfnice vz.15

Jedním z prvních děl na světě od počátku konstruovaných pro dopravu motorovým tahačem byla 15 cm těžká houfnice vz.15. Počátek této zajímavé konstrukce musíme hledat v roce 1915. Rakousko - uherská armáda tehdy právě zavedla výborné škodovácké 15 cm houfnice vz.14. Jedinou jejich podstatnější nevýhodou byla přeprava ve dvou jednotkách vynucená hippotrakcí a poměrně malý dostřel. Na základě válečných zkušeností, byla Škodovka pověřena konstrukcí houfnice v ráži 15 cm  se zvýšeným dostřelem. Pohotovosti k palbě a dostřelu byla obětována  hmotnost zbraně a již od počátku byla koncipována pro motorickou přepravu. Na počátku roku 1916 byla nastřelena první zbraň a do konce války bylo dodáno 57 kusů houfnic. K jejich dopravě byly používány nejprve nákladní automobily, později tahače Daimler vz.17. Bylo je možno rovněž přepravovat pomocí desetispřeží a pro horský transport rozložit do čtyř jednotek. Po vzniku Československé republiky se na našem území nacházelo dvanáct kusů , které Škodovy závody opravily a na základě objednávek MNO dodaly v letech 1920 až 1923 dalších 31 kusů těžkých houfnic vz.15. Celkem tedy československá armáda disponovala 43. kusy děl tohoto typu. Houfnicemi byly vyzbrojeny těžké dělostřelecké pluky 302 v Olomouci a 304 se sídlem v Brně. Byly složeny ze dvou oddílů po třech baterích a dohromady tvořily Druhou těžkou  dělostřeleckou brigádu. Po zrušení dělostřeleckého pluku 304 v roce 1933, se část houfnic stala výzbrojí dělostřeleckého pluku 303 ve Vysokém Mýtě. Koncem třicátých let už byly  těžké houfnice vz.15 překonaným materiálem a nepočítalo se s jejich modernizací. Po plánované redukci těžkého dělostřelectva, měly být jednotky vyzbrojené houfnicemi zrušeny. Přesto se ještě  mobilizace v září 1938 aktivně zúčastnily baterie houfnic vz.15 a je nepochybné, že by tato děla dokázala splnit většinu svých úkolů. Že se jednalo o zbraně stále budící respekt, dokládájí jejich další osudy.  Po Mnichovu byly spolu s většinou ostatních těžkých děl nabídnuty k odprodeji. V únoru 1939 je na základě neblaze proslulé smlouvy kupuje Německo. Za 40 kusů těžkých houfnic vz.15 mělo být zaplaceno 22 000 000 Kč. Tato částka však nebyla nikdy uhrazena. Část houfnic používali Němci především na západní frontě a 20 kusů prodali v roce 1940 Finsku. Tam houfnice vz.15 spolehlivě sloužily až do roku 1944.                              

 

Obrazek

    Technický popis

15 cm těžká houfnice vz.15 je dělo se skluznou hlavní, vodorovným klínovým závěrem, kapalinovou brzdou, vzduchovým vratníkem, nezávislým zaměřovačem s nezávislou záměrnou, lafetovým štítem, zpruhovými vyvažovači a podpěrným kozlíkem

Hlaveň je ocelová. Skládá se z duše, předního a zadního pláště, šroubového a čelisťového nátrubku a unášecího oka.

Závěr je vodorovný klínový.

Lafeta se skládá z kolébky a z vrchní a spodní lafety. Vrchní lafeta nese kolébku a je na ní náměrové a odměrové řididlo a konzola zaměřovače. Spodní lafeta je složena z trupu, nápravy s pery a odlehčovadlem nápravových per, kol s brzdami, sedátka pro brzdiče, podpěrného kozlíku, rydla s tučkou a štítu.

Miřidla sestávají z 15 cm zaměřovače vz.15 a dělového dalekohledu vz.8/14.

Střelivo :     15 cm ostré granáty vz.19                               

                    15 cm ostré granáty vz.19a

                    15 cm ostré šrapnely vz.17a

                    15 cm ostré granáty vz.19/28

                    15 cm ostré nábojky vz.15b

Zdroj:

Jiří Janoušek - Československé dělostřelectvo 1918 - 1939

 Archiv autora - předpis D - IV -8  Dělostřelecká nauka pro 15 cm  těžkou houfnici vz.15

 15 cm těžká houfnici vz.15 je uložena ve sbírce dělostřeleckého materiálu  VTM v Lešanech.                               

      Tabulka technických údajů
Hlaveň
Délka hlavně
 ráží
      20
Délka válcovité vinuté části vývrtu
 mm
   2966      
Délka hladké části nábojní komory k počátku rýh
 mm
    399,4
Velikost spalovacího prostoru
 dm³
       6
Ráže ( průměr vývrtu mezi dvěma protilehlými poli )
 mm
    149,1
Počet rýh
    -
      42
Hloubka rýh
 mm
       1,2
Vnitřní šířka rýh
 mm
       7,85
Délka konstantního pravého závitu
 ráží
     14,8
Počáteční rychlost při největší náplni
 m/s
    500
Hmotnost hlavně se závěrem
 kg
  1935
Hmotnost závěru
 kg
     95
Lafeta
Tloušťka lafetového štítu
 mm
      5
Výška lafetového štítu
 mm
 1800
Šířka lafetového štítu
 mm
 1800
Rozchod kol
 mm
 1600
Průměr kola
 mm
 1300
Šířka obruče kola
 mm
  200
Hmotnost kola
 kg
  315
Hmotnost kolébky
 kg
  590