Jdi na obsah Jdi na menu
 


8 cm protiletadlový kanon vz.37

 
 
 
 
 
Obrazek
 
 
8 cm kanon proti letadlům vz.37 
( S )
 
Již od poloviny dvacátých let byla Vojenským technickým a leteckým ústavem ve spolupráci s MNO studována otázka lehkého protiletadlového kanonu. Nové dělo mělo posílit výzbroj divizí, a proto byla požadována výrazně nižší hmotnost, než u zavedených PLK vz.22. Vývojem nové zbraně byla samozřejmě pověřena Škodovka. Ta nejprve nabídla svůj hippomobilní kanon v ráži 6,6cm, který však neuspokojil. Výrazný posun v konstrukčních pracích znamenalo až schválení autotrakce děl i pro stupeň divize. V roce 1930 MNO po rozsáhlám studiu vývoje PL děl v zahraničí, formulovalo požadavky na nový protiletadový kanon. Při ráži 7,65 a hmotnosti střely 8 kg, měla být počáteční rychlost střely 800 m/s a hmotnost děla za pochodu nesměla překročit 4400 kg. Škodovka využila svých zkušeností s protiletadlovým materiálem stejné ráže vyvinutým pro Jugoslávii a Argentinu. Navrhla dělo využívající všech novinek v dělostřelecké technice, právem se řadící k absolutní světové špičce. Nový kanon byl přepravován na čtyřkolovém podvozku moderní konstrukce, palba ale byla vedena z křížové lafety. Závěr byl vybaven poloautomatikou, dělo dostalo nový typ zaměřovače a především zařízení pro nepřímou střelbu, které bylo tehdy horkou novinkou. Prototyp byl předán armádě v létě 1932, ještě téhož roku bylo dělo nastřeleno a podrobeno důkladným zkouškám, které pokračovaly až do roku 1936. V únoru 1937, byl kanon dosud označovaný jako typ S, zaveden do výzbroje jako 8 cm kanon protiletadlům vz.37. V červnu téhož roku byla vystavena objednávka na dodávku 96. děl a příslušné munice. Kanony však neměly být použity u divizí, ale měly sloužit k posílení teritoriální obrany. Podle harmonogramu dodávek měla armáda obdržet prvních osm děl již v říjnu 1937 a celá objednávka měla být splněna do července následujícího roku. V důsledku vytíženosti výrobního závodu však byla první děla dodána až v únoru 1938. Za mobilizace v září 1938 bylo k dispozici zatím pouze 68 děl v 17. čtyřdělových bateriích, u nichž teprve probíhal výcvik. Celá dodávka byla splněna až na podzim 1938. V březnu 1939 všech 96 kanonů včetně prototypu zabavil Wehrmacht a pod označením 7,65 cm Flak 37 ( t ) jich použil k posílení vlastního protiletadlového dělostřelectva. O úspěšnosti konstrukce kanonu vz.37(S ) svědčí i značné exportní úspěchy, které ukončila až pokračující válka. Nejvýznamnější byla jugoslávská objednávka, zahrnující 80 děl s municí. Dále byl kanon dodáván do Bulharska a Chorvatska.
  
Technický popis
 
8 cm protiletadlový kanon vz.37, je dělo s ocelovou autofretovanou hlavní,  křížovou lafetou, poloautomatickým závěrem, hydraulickou brzdou, vzduchovým vratníkem, vybavené zařízením pro přímou i nepřímou střelbu a přepravované na čtyřkolovém podvozku s pneumatikami
 
Hlaveň je ocelová, autofretovaná, plášťové konstrukce s vyměnitelnou košilí
Závěr je vertikální klínový vybavený poloautomatikou.
 
Lafeta se skládá z vrchní lafety nesoucí kolébku a hlavňě. Je spojena kulovou dráhou se spodní lafetou. Spodní lafeta je tvořena lafetovým vozem , jehož podélný nosník s dvěma příčnými nosníky tvoří kříž z něhož je po odstranění kol vedena palba.
 
Miřidla jsou tvořena zaměřovačem pro střelbu přímou, nebo lze pomocí povelového přístroje T 7 vést střelbu nepřímou.
 
Střelivo: 7,65 centimetrový OČGN
 
Zdroj:
Jiří Janoušek - Československé dělostřelectvo 1918 - 1939
Vladimí Karlický - Československé dělostřelecké zbraně        
VHA Praha - Fond MNO HŠ
PA Škoda Plzeň
archiv autora
 
          Tabulka technických údajů
Ráže děla
mm
      76,5
Hmotnost děla v palebném postavení
kg
3980
Hmotnost děla v přepravní poloze
kg
5370
Délka hlavně
mm
4040
Délka hlavně ( ráží)
mm
52,8
Hmotnost hlavně se závěrem
kg
1100
Hmotnost závěru
kg
   30
Rozsah náměru
stupňů
+85, - 1
Rozsah odměru
stupňů
 360
Palná výška
mm
1470
Maximální dostřel dálkový
m
  16900
Maximální dostřel výškový
m
  11470
Hmotnost střely
kg
    14,6
Úsťová rychlost střely
m/s
800
Rychlost palby
ran/min
 20
Obsluha
mužů
  6
 
 
 
  

 

 

Fotografie