Jdi na obsah Jdi na menu
 


21 cm kanon V

 

 

 

 

21-cm-kanon-v1.jpg 


 
21 cm těžký kanon V
 
 
 
Škodovy závody v Plzni patřily již od počátku století ke světové špičce v oboru těžkých děl. V poválečném období Škodovka vyráběla pro zahraniční zákazníky 22  cm moždíře ON a 15 cm kanony NO. V nabídce však citelně chyběl dalekonosný těžký kanon. Proto se na prknech konstrukérů začal v roce 1934 rodit nový model kanonu v ráži 21 cm, který měl za úkol navázat na proslulou tradici a oslovit především zahraniční zákazníky. Jednalo se o zbraň typicky škodovácké konstrukce, rozložitelnou do tří jednotek. Díky použití relativně lehkých dopravních vozů opatřených pneumatikami, mohla dosáhnout mobility, kterou se nemohl pochlubit žádná srovnatelná zbraň na světě. Vynikající byl i dostřel 30 kilometrů, odměr 360 stupňů a účinek granátu o hmotnosti 135 kilogramů. Souběžně byla také vyvinuta 24 cm houfnice, používající podobné lafety. Že se jednalo o velmi kvalitní materiál, potvrdila záhy první zahraniční objednávka. Turecko v roce 1936 objednalo 12 kanonů a 12 houfnic včetně příslušné munice. Tato objednávka nebyla bohužel plně realizována, ale nová děla byla intenzivně předváděna a vynořil další zákazník, kterým nebyl nikdo jiný něž SSSR.
 Podle sovětských požadavků byl kanon upraven a nový model, označovaný VX, byl zaveden do výzbroje Rudé armády jako 210 mm kanon vz.40. Na základě licence bylo vyrobeno celkem 9 kanonů. Po vypuknutí války nechali Němci vyrobit ve Škodovce nejprve 20 kusů modelu V 1 který, byl do výzbroje Wehrmachtu zaveden jako vz.39/40.Podle válečných zkušeností byl kanon upraven a tato verze byla označena vz.39/41. Němci objednali znovu 20 kusů, ale devět zbraní bylo nakonec prodáno Švédsku.
 
 Československá armáda sice na konci třicátých let stála před potřebou citelně zredukovat těžké dělostřelectvo a se zavedením nového těžkého kanonu se zatím nepočítalo. Je však pravděpodobné, že tak vynikající zbraň jakou byl 21 cm kanon V by byla dříve či později přijata do výzbroje, už proto, že pro zahraniční zákazníky by se nepochybně vyráběly desítky kusů těchto děl.
 
 
 
Technický popis
21 centimetrový kanonV byla zbraň rozložitelná do tří jednotek, tažených pásovým tahačem. Souprava sestávala z vozu hlavňového, ložišťového a lafetového. Hlaveň plášťové konstrukce s vyměnitelnou vnitřní košilí byla doplněna šroubovým závěrem opatřeným plastickým těsněním. Lafeta byla osazena kolébkou s kapalinovou, zákluzovou brzdou a dvzduchokapalinovým vratníkem. Kanon byl vybaven nezávislým zaměřovačem spojeným s panoramatickým dalekohledem. Ložiště bylo jednodílné vybavené opěrami. Pro kanon se vyráběly dva drubhy granátů, a sice nárazový a polopanceřový.

  Zdroj:
Vladimír Karlický - Československé dělostřelecké zbraně  Vladimír Kupka - Kanony řady V ( Střelecká revue 2008 )
  SOA Plzeň , Archiv Škoda, fond GŘ-TD

 

Tabulka technických údajů
Ráže
mm
210
Délka hlavně
mm
9530
Hmotnost v palebném postavení
kg
37000
Hmotnost hlavňového vozu
kg
16000
Hmotnost lafetového vozu
kg
15600
Hmotnost ložišťového vozu
kg
16600
Náměr
stupňů
+ 8 až + 45
Odměr
stupňů
360
Dostřel
m
30000
Rychlost palby
ran/min
1.2.2013
Hmotnost granátu
kg
135

 

                               

 

Fotografie