15 cm těžký kanon NO
15 cm kanon NO
Po skončení první světové války se Škodovka nadále zabývala konstrukcí těžkých děl. V polovině dvacátých let byly pro zahraniční zákazníky vyvinuty kanon a moždíř, označované jako vzor 28. Byla u nich použita unifikovaná lafeta, což byla specialita plzeňské dělovky a žhavá světová novinka. Jednalo se o vcelku moderní materiál, který zaznamenal i pozoruhodné exportní úspěchy. Do Polska bylo dodáno 27 moždířů a Jugoslávie objednala dokonce 22 kanonů a 10 moždířů. Škodovka dále pracovala na zdokonalení těchto děl a v polovině třicátých let měla připraven 15 cm kanon označovaný jako NO. Jednalo se o jedno z nejlepších těžkých děl své doby a při konstrukci bylo použito všech novinek dělostřelecké techniky. Kanon se rozkládal do tří dopravních jednotek a jeho lafeta byla shodná s lafetou 22 cm moždíře. Moderní podvozky opatřené pneumatikami, umožňovaly rychlost přesunu až 60 km/h. Rozměry ložiště spolu se snadnou manipulací umožnily významně zkrátit dobu nutnou k přípravě palebného postavení a sestavení děla. Dostřel dosáhl na svou dobu velmi úctyhodných 25 kilometrů a díky vyměnitelným košilím se prodloužila i životnost hlavně. Když MNO začalo ve druhé polovině třicátých let připravovat reorganizaci a přezbrojení těžkého dělostřelectva, logicky bylo uvažováno o zavedení 15 cm kanonu NO. Ty se měly stát výzbrojí těžkého dělostřeleckého pluku 301 a nahradit zastaralé 15 cm kanony vz.15/16. Z očekávané objednávky kanonů a moždířů, která měla mít hodnotu 138 milionů korun, však pro překotný spád událostí sešlo.
Technický popis
Hlaveň : je ocelová plášťové konstrukce.
Závěr : je klínový s mechanickým odpalováním.
Lafeta : se skládá z kolébky a nosiče kolébky. Nosič kolébky se skládá z dvou lafetových stěn a je opatřen dvěma páry ložisek pro výklonné čepy kolébky. Přední slouží pro uchycení kolébky 15 cm kanonu, zadní pro upevnění 22 moždíře.
Ložiště:je tvořeno podélnou skříní zapuštěnou do země, která je doplněna snímatelnými patkami.
Doprava: dělo je přepravováno ve třech jednotkách tažených traktory
Zdroj:
Vladimír Karlický - Československé dělostřelecké zbraně SOA Plzeň , Fond Archiv Škoda
archiv autora
|