Tatra T 82
Tatra T 82
Na základě objednávky z 9 října 1935, bylo československé armádě v následujících třech letech dodáno 294 kusů nákladních automobilů Tatra T 82. Jednalo se o automobil typické tatrovácké konstrukce s centrální nosnou troubou a výkyvnými polonápravami, která umožňovala vynikající pohyblivost v terénu .Konstrukčně vycházel z osvědčeného typu T 72, byl však vybaven silnějším motorem, což příznivě ovlivnilo jeho výkony. Tatry T 82 mohly dopravovat náklad 2000 kg nebo táhnout přívěs do hmotnosti 2100 kg. Naprostá většina jich sloužila u rot VKPL, kde byl zvolen nesený způsob přepravy. Tyto jednotky vyzbrojené 2 cm kulomety vz.36, působily především v sestavě rychlých divizí a hraničních oblastí . Tatry T 82 představovaly pro útvary VKPL ideální dopravní prostředek, kombinující pohyblivost, možnost jízdy terénem a optimální využití nosnosti vozu. Většina z 27 rot velkých kulometů proti letadlům, proto byla motorizována právě těmito automobily. Kulomety na kolové lafetě, byly naloženy spolu s obsluhou a pohotovostní dávkou střeliva na korbě, odkud mohla být nouzově vedena i palba. Kulometná rota složená ze dvou čet měla osm kulometů . První tyto jednotky byly zformovány v průběhu roku 1937 a do mobilizace bylo postaveno celkem 27 rot VKPL. Na podvozku T 82 bylo postaveno i několik desítek velitelských automobilů a jeden speciální automobil sloužící jako pojízdná stanice pro měření rychlosti letadel.
Technický popis
Nákladní automobil sloužil k rychlé přepravě nákladů do hmotnosti 2000 kg a tažení přívěsů.
Motor: Zážehový, vzduchem chlazený plochý čtyřválec o zdvihovém objemu 2490 cm³ a výkonu 55 HP při 3500 otáčkách. Mazání bylo tlakové oběžné.Podvozek : Centrální nosná trouba s výkyvnými polonápravami odpruženými poloeliptickými listovými pery. Obě zadní nápravy byly hnané a na všechna kola působily kapalinové brzdy Lockheed.
Převodovka: Čtyřstupňová se synchronizovaným třetím a čtvrtým stupněm na redukční soukolí, což umožňovalo řadit osm rychlostí vpřed a dva vzad. Spojka: Suchá třecí jednolamelová
|