Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tatra T -85

 

 

t85-1.jpg
            Tatra T - 85

V letech  1936 až 1938 probíhala v Kopřivnici výroba nového typu nákladního automobilu označeného T 85. Jednalo se o rychlý nákladní automobil, určený především k tažení přívěsů.  Navazoval na úspěšnou koncepci tatrováckých nákladních automobilů s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Dobré terénní vlastnosti měl zajišťovat pohon obou zadních náprav a čtyřstupňová převodovka s přídavnou redukcí. Tatra tento vůz připravila pro soutěž  na nový vojenský  střední nákladní automobil pro dopravu nákladů a vlečení přívěsů. Vítězem se sice stala Škodovka se svým typem 6ST6, ale i Tatra získala objednávku na 50 kusů v provedení valník.  Významnější ale byla následující objednávka cisteren na podvozku tatra 85, jichž armáda převzala 168 kusů.  Automobily T 85 byly vyráběny rovněž pro civilní trh a celková produkce měla dosáhnout 90 kusů. Výroba dále probíhala v letech 1939-1941 pod označením T 85A  pro Wehrmacht. V československé armádě byly automobily T 85 používány především u dělostřeleckých jednotek jako tahače děl a armáda v září 1938 disponovala 52. kusy vozů tohoto typu.

Technický popis

Tatra T 85 je tříosý terénní nákladní automobil s nosností čtyři tuny a  pohonem zadních kol. Karoserie je tvořena centrální nosnou rourou s nápravami, na níž je upevněn motor a korba.  Nápravy sestávají ze  dvou  polonáprav a jsou  odpružené listovými pery. Vůz  je poháněn čtyřválcovým  zážehovým motorem motorem o výkonu 80 k  s čtyřstupňovou převodovkou, doplněnou dvoustupňovou redukcí. Kola jsou obuta balonovými pneumatikami montovanými v jednoduché montáži.

Motor: Zážehový, řadový čtyřválec s rozvodem OHV o zdvihovém objemu 8143 cm3 s výkonem 80 k.              

Převodovka: Čtyřstupňová s přídavným redukčním dvoustupňovým ústrojím.

Podvozek:  Centrální nosná roura s výkyvnými polonápravami. Nápravy jsou   odpruženy  listovými pery.
Brzda: Provozní vzduchotlaková, působící na bubny všech kol.
 
Spojka: Mechanická suchá jednolamelová - Mecano.
 
                    
Základní technické údaje
výkon motoru
                              80 k
zdvihový objem
                           8143 cm3
celková hmotnost
                           6000 kg
nosnost
                           4000 kg
délka
                           7300 mm
šířka
                           2100 mm
výška                               2600 mm
rozchod kol                                1700 mm
rozměry kol                   ( předních/zadních)
                                  9,75 x20
dojezd
                            250 km
spotřeba benzínu
                          45 - 50 l/ 100 km
spotřeba oleje                                  0,85 l/100 km
maximální rychlost
                               60 km/h

Prameny a literatura:

František Kusovský - Vojenské nákladní automobily Škoda

Bart Vanderveen – Encyklopedie historických vojenských vozidel

 

 

Fotografie