Škoda U
Dělostřelecký tahač Škoda U
Konstrukce tohoto vozidla vznikla za války v automobilce Praga. Souběžně s výrobou těžších tahačů Škoda Z, bylo v automobilním oddělení plzeňské Škodovky v letech 1920 až 1921 vyrobeno 46 tahačů, označených Škoda U. Většina z nich byla používána jako tahače pro 15 cm těžké houfnice vz.15 a 21 cm moždíře vz.18. Několik kusů sloužilo rovněž k dopravě střeliva u baterií 24 cm kanonů vz.16. Část automobilů Škoda U byla dodána armádě v provedení převozná automobilní dílna. Vozy byly doplněny přívěsným vozem a vybaveny benzíno – elektrickým agregátem, vrtačkou, soustruhem, bruskou a kompresorem. Technický popis Tahač Škoda U je silničním tahačem určeným k tažení těžkých děl.. Hnací síla benzinového motoru je přenášena mechanicky na ústrojí převodové skříně s osmi převody a odtud buď na zadní kola nebo na naviják. Rám je vzadu opatřen pružným závěsem pro připojení tažné jednotky a na něm je připevněna korba se sedadlem a rozváděcí deskou, za nimiž je ložná plocha. Motor: Výbušný se čtyřmi válci o výkonu 50 HP při 1000 otáčkách, elektrickým zapalováním, chlazením vodou, cirkulačním mazáním a karburátorem Škoda. Motor se roztáčí buď ručně nebo elektrickým spouštěčem Bosch – Ruschmore. Spojka:Lamelová Převodovka: S redukcí a kulisovým řaděním. Osm převodů vpřed a dva vzad. Naviják: Má čtyři převody vpřed a jeden vzad . Lano drátěné o délce 60 metrů na tah až 6000 kg. Pérování: Poloeliptická listová pera. Kola: Nýtovaná se železnými obručemi.( později plnogumové oráfování) Přední kola jsou rejdovací, zadní hnaná. Brzdy : Nožní s vnějšími čelistmi působí na kardanový hřídel. Ruční pásová působí přímo na zadní kola.
Prameny a literatura: VHA Praha předpis Ma - XIII - 21( D-IV-31) Naše automobilisované dělostřelectvo. Vladimír Karlický - Československé dělostřelecké zbraně
|