Jdi na obsah Jdi na menu
 


škoda MTH

 

 

 

mth.jpg

Škoda MTH

( Malý Traktor Housenkový ) 

Vývoj vozidla probíhal na základě prvních zkušeností s lehkými tanky v letech 1933-1934. Traktory byly do výzbroje armády přijaty v roce 1935, kdy byla také vyrobena první série 25. traktorů. Protože vozidlo nebylo označeno tradičním použitím roku zavedení do výzbroje, můžeme se domnívat, že traktory nazývané MTH nebo pouze MH, byly armádou přejaty bez rozsáhlejších zkoušek a poněkud nakvap. Příčinou byla zhoršující se mezinárodní situace a nedostatek speciálních terénních vozidel ve výzbroji dělostřelectva. Tahače MTH nedisponovaly nijak impozantními výkony a například jejich rychlost pouhých 11 km/h se nám může zdát neuspokojivá. Jejich vlastnosti se však v podstatě vyrovnaly vozidlům konkurence a pro dané úkoly se tehdy zdály dostatečné. Další série 13. traktorů předaná armádě v roce 1938, byla pro drobné odlišnosti konstrukce označována jako MTH / II. Československá armáda tak v roce 1939 měla ve výzbroji 38 tahačů MTH. Poslední sérii 17. vozidel  označených MTH/III přebíral ve Škodovce již Wehrmacht. Němci zavedli traktory do výzbroje pod označením Leichte Raupenschlepper MTH a z celkové produkce 55 kusů používali 44 vozidel. 11 traktorů totiž po rozpadu Československa získala slovenská armáda. Několik Tahačů MTH se nakrátko objevilo ve výzbroji armády ještě po osvobození, ale již v roce 1947 byly nabídnuty civilním uživatelům.

 

 Technický popis

Lehký pásový traktor MTH je vozidlo sloužící k vlečení lehkých polních děl a nákladů do hmotnosti 2400 kg.

Motor: je benzinový dvouválec Škoda o výkonu 32 HP, vybavený vodním chlazením.

Pojezdová soustavu: tvoří osm kol malého průměru, po dvojicích odpružená listovými pery, hnací kola, napínací kola a podpůrné kladky.

Karoserie: charakteristického tvaru doplněná na bocích čtyřmi rozměrnými schránami na nářadí a náhradní díly, byla osazena dvěma sedadly obsluhy, za nimiž se nacházela malá ložná plocha pro 800 kg materiálu. Vozidlo mohlo být opatřeno skládací plátěnou střechou.

Naviják: poháněný motorem, měl lano dlouhé 35 metrů a tažnou sílu 2000 kg.

Tabulka základních technických údajů
výkon motoru
32 HP
zdvihový objem
             2760 cm2
hmotnost
              2850 kg
délka
              3166 cm
šířka
              1490 cm
výška
              1510 cm
tah na háku
              2400 kg
tah navijáku
              2000 kg
maximální rychlost
    11 km/h
hmotnost nákladu
800 kg

 Prameny a literatura:

Vladimír Karlický - Československé dělostřelecké zbraně

Ivo Pejčoch - Československé pásové dělostřelecké tahače

 

 

 

Fotografie