Škoda 6STP6-LD
Škoda 6STP6 - LD Konstrukční oddělení vozidel firmy Škoda představilo v létě 1936 nový prototyp vojenského tahače. Navazoval sice na předešlé typy, ale jednalo se o zcela nový automobil. Především došlo k použití vznětového motoru a všechny tři nápravy měly výkyvné polonápravy opatřené uzávěrkami diferenciálu. Revolučně byla řešena kabina, která byla plně sklopná a umožňovala snadný přístup k motoru. Vynikající terénní vlastnosti vozidla ocenila především domácí armáda, která nejprve odebrala tři automobily v sestavě leteckých polních dílen a později ve třech dodávkách celkem 78 kusů určených hlavně pro dělostřelecké útvary. Poslední vozidla vojenská přejímací komise přebírala až v roce 1939 a o počtu automobilů 6STP6 -LD u jednotek v září 1938 se můžeme pouze dohadovat. Tyto nadějné tahače mohly významně posílit motorizaci dělostřelectva a je velká škoda, že naše armáda nevyužila výrobních možností Škodovky a včas neobjednala rozsáhlejší sérii těchto automobilů. Technický popis
Škoda 6STP6-LD je tříosý terénní nákladní automobil s nosností tři tuny a pohonem všech kol. Všechny nápravy mají dvě polonápravy odpružené listovými pery. Je poháněn šestiválcovým vznětovým motorem o výkonu 100 k s čtyřstupňovou převodovkou, doplněnou dvoustupňovou redukcí. Kola jsou obuta balonovými pneumatikami montovanými v jednoduché montáži.
Motor: Vznětový, řadový šestiválec s rozvodem OHV o zdvihovém objemu 8,55 l s výkonem 100 k. Převodovka: Čtyřstupňová s přídavným redukčním dvoustupňovým ústrojím. Podvozek: Žebřinový rám snýtovaný z U – profilů. Nápravy jsou odpruženy příčnými listovými pery.
Naviják : Elektrický s tahem 5000 kg , vybavený lanem o délce 50 m.
Prameny a literatura: František Kusovský - Vojenské nákladní automobily Škoda Bart Vanderveen – Encyklopedie historických vojenských vozidel
|