Jdi na obsah Jdi na menu
 


Škoda 6STP6-LD

skoda-6stp6-ld.jpg

Škoda 6STP6 - LD

Konstrukční oddělení vozidel firmy  Škoda představilo v létě 1936 nový prototyp vojenského tahače. Navazoval sice na předešlé typy, ale jednalo se o zcela nový automobil. Především došlo k použití vznětového motoru a všechny tři nápravy měly výkyvné polonápravy opatřené uzávěrkami diferenciálu. Revolučně byla řešena kabina, která byla plně sklopná a umožňovala snadný přístup k motoru. Vynikající terénní vlastnosti vozidla ocenila především  domácí armáda, která nejprve odebrala tři automobily v sestavě leteckých polních dílen a později ve třech dodávkách celkem 78 kusů určených hlavně pro dělostřelecké útvary. Poslední vozidla vojenská přejímací komise přebírala až v roce 1939 a o počtu automobilů 6STP6 -LD u jednotek v září 1938 se můžeme pouze dohadovat. Tyto nadějné tahače mohly významně posílit motorizaci dělostřelectva a je velká škoda, že naše armáda nevyužila výrobních možností Škodovky a včas neobjednala rozsáhlejší sérii těchto automobilů.
Výroba pokračovala až do roku 1939, ale již pouze pro jugoslávskou a rumunskou armádu. Celkem bylo vyrobeno 346 vozů.

Technický popis
 
Škoda 6STP6-LD je tříosý terénní nákladní automobil s nosností tři tuny a  pohonem všech kol.  Všechny nápravy mají dvě  polonápravy odpružené listovými pery. Je poháněn šestiválcovým vznětovým motorem o výkonu 100 k  s čtyřstupňovou převodovkou, doplněnou dvoustupňovou redukcí. Kola jsou obuta balonovými pneumatikami montovanými v jednoduché montáži.

Motor: Vznětový, řadový šestiválec s rozvodem OHV o zdvihovém objemu 8,55 l  s výkonem 100 k.              

Převodovka: Čtyřstupňová s přídavným redukčním dvoustupňovým ústrojím.

Podvozek: Žebřinový rám snýtovaný z U – profilů. Nápravy jsou   odpruženy příčnými listovými pery.
Naviják : Elektrický s tahem 5000 kg , vybavený lanem o délce 50 m.
                   
 
 
Základní technické údaje
výkon motoru
                             100 k
zdvihový objem
                           8,55 l
celková hmotnost
                           7700 kg
nosnost
                           4000 kg
délka
                           6290 mm
šířka
                           2100 mm
rozměry kol                   ( předních/zadních)
                                  9,75 - 20
dojezd
                            300 km
tažná síla navijáku
                          5000 kg
tažná síla na háku                              4000  kg
maximální rychlost
                               51 km/h

Prameny a literatura:

František Kusovský - Vojenské nákladní automobily Škoda

Bart Vanderveen – Encyklopedie historických vojenských vozidel

 

 

 

Fotografie