Škoda 6ST6-L
ŠKODA 6ST6-L
Na základě prototypu automobilu 6ST6, který se již v roce 1934 zúčastnil vojenských srovnávacích zkoušek nový terénní nákladní automobil, označený 6ST6-L . Ten byl určen do soutěže na nový základní vojenský nákladní vůz. Jednalo se o moderní tříosý automobil s nosností tři tuny, poháněný šestiválcovým zážehovým motorem o výkonu 100 k. Velmi dobrou terénní průchodnost zajišťovaly výkyvné polonápravy, odpružené listovými pery a hodil se dobře i k tažení přívěsů, což ho předurčovalo především pro službu u dělostřelectva. V dubnu 1936 armáda objednala 72 automobilů, které byly dodány do konce roku 1937. Protože s nimi byli vojáci spokojeni, následovala další objednávka na 673 kusů, která byla později snížena ve prospěch silnějšího typu 6ST6-T na 343. Z nich mělo být 48 automobilů dílenských a dva pro dopravu sulfonátů. Přesto, že se na výrobě podílela i továrna v Mladé Boleslavi, nepodařilo se zřejmě do března 1939 dokončit celou objednávku. Počet automobilů, kterými disponovala československá armáda v září 1938 můžeme proto pouze odhadovat, ale pravděpodobně nepřesahoval 200 kusů. Po okupaci převzal vyrobená vozidla Wehrmacht, a další výroba ve Škodovce pokračovala až do roku 1941 pro Rumunsko. Celkem bylo vyrobeno téměř 1200 kusů.
Technický popis
Škoda 6ST6L je tříosý terénní nákladní automobil s nosností tři tuny a pohonem zadních kol. Všechny nápravy mají dvě polonápravy odpružené listovými pery. Je poháněn šestiválcovým zážehovým motorem o výkonu 100 k s čtyřstupňovou převodovkou, doplněnou dvoustupňovou redukcí. Kola jsou obuta balonovými pneumatikami montovanými v jednoduché montáži.
Motor: Zážehový, řadový šestiválec s rozvodem OHV o zdvihovém objemu 8280 cm³ s výkonem 100 k. Převodovka: Čtyřstupňová s přídavným redukčním dvoustupňovým ústrojím. Podvozek: Žebřinový rám snýtovaný z U – profilů. Nápravy jsou odpruženy příčnými listovými pery.
Naviják : Elektrický s tahem 4200 kg , vybavený lanem o délce 50 m.
Prameny a literatura: František Kusovský - Vojenské nákladní automobily Škoda Bart Vanderveen – Encyklopedie historických vojenských vozidel
|