Jdi na obsah Jdi na menu
 


Praga RV

 

 
 

 

 

 

praga-rv.jpg

Nákladní automobil Praga RV

 

Nejpočetnějším nákladním automobilem ve službách naší armády, byl v předválečném období typ RV ( rychlý vojenský) , automobilky Praga, která byla součástí firmy Českomoravská-Kolben-Daněk. Tento vůz patřil ve své době k nejlepším automobilům své kategorie . Vynikal především rychlostí a schopností pohybu v obtížném terénu. Československá armáda obdržela v letech 1935 až 1938 více než 2000 kusů. U dělostřelectva sloužily k  tažení lehkých děl . Byly zařazeny například ve výzbroji houfnicových baterií dělostřeleckých oddílů 81 až 84, vyzbrojených 10 cm houfnicemi vz.30, které působily v sestavě rychlých divizí.
 
Technický popis
Nákladní automobil Praga RV byl třínápravový vůz s valníkovou plošinou a nosností 2000 kg na silnici a 1500 kg v terénu. Tah na závěsném zařízení byl 2800 kg . Standardně byly vybaveny navijákem o tahu 3000 kg a kompresorem pro huštění pneumatik. Výbornou průchodlivost terénem umožňovalo nezávislé zavěšení předních kol a zadní kyvné polonápravy.
Motor : Čtyřdobý ,řadový zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 3462 cm ². Nejvyšší výkon 44,1 kW (60 k) při 2600 otáčkách za minutu. Zapalování akumulátorové, karburátor Solex 40 RIF.
Převodné ústrojí : Čtyřstupňová převodovka a dvoustupňová přídavná převodovka, na kterou se přenášel výkon motoru přes suchou jednokotoučovou spojku.
Nápravy : Přední výkyvné polonápravy odpérované zkrutnými tyčemi. Zadní hnací s výkyvnými polonápravami, odpérovány půleliptickými pery a opatřené dvojmontáží pneumatik o rozměru 6,00 – 20“
Řízení: Globoidním šnekem a kladkou.
Brzdy :Provozní kapalinová na všechna kola. Ruční mechanická.         
 
            Základní technické údaje
délka
5690 mm
šířka
2000 mm
výška
2500 mm
rozchod předních kol
1350 mm
rozchod zadních kol
1500 mm
pohotovostní hmotnost
               3810 kg
užitečná hmotnost
               2000 kg
hmotnost přívěsu
               2800 kg
maximální rychlost
     57 km/h
maximální rychlost s přívěsem
     51 km/h
spotřeba paliva na 100 km
                  30 l
spotřeba paliva s vlekem
                  49 l
objem nádrže
                 122 l
pomocná nádrž

                 15 l

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prameny a literatura:                                                         

Jan Martof – Nákladní automobil Praga RV,ATOM 5/1990  

Adolf Kuba, Milan Spremo – Atlas našich automobilů 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotografie