Praga RV
Nákladní automobil Praga RV
Nejpočetnějším nákladním automobilem ve službách naší armády, byl v předválečném období typ RV ( rychlý vojenský) , automobilky Praga, která byla součástí firmy Českomoravská-Kolben-Daněk. Tento vůz patřil ve své době k nejlepším automobilům své kategorie . Vynikal především rychlostí a schopností pohybu v obtížném terénu. Československá armáda obdržela v letech 1935 až 1938 více než 2000 kusů. U dělostřelectva sloužily k tažení lehkých děl . Byly zařazeny například ve výzbroji houfnicových baterií dělostřeleckých oddílů 81 až 84, vyzbrojených 10 cm houfnicemi vz.30, které působily v sestavě rychlých divizí.
Technický popis
Nákladní automobil Praga RV byl třínápravový vůz s valníkovou plošinou a nosností 2000 kg na silnici a 1500 kg v terénu. Tah na závěsném zařízení byl 2800 kg . Standardně byly vybaveny navijákem o tahu 3000 kg a kompresorem pro huštění pneumatik. Výbornou průchodlivost terénem umožňovalo nezávislé zavěšení předních kol a zadní kyvné polonápravy.
Motor : Čtyřdobý ,řadový zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 3462 cm ². Nejvyšší výkon 44,1 kW (60 k) při 2600 otáčkách za minutu. Zapalování akumulátorové, karburátor Solex 40 RIF.
Převodné ústrojí : Čtyřstupňová převodovka a dvoustupňová přídavná převodovka, na kterou se přenášel výkon motoru přes suchou jednokotoučovou spojku.
Nápravy : Přední výkyvné polonápravy odpérované zkrutnými tyčemi. Zadní hnací s výkyvnými polonápravami, odpérovány půleliptickými pery a opatřené dvojmontáží pneumatik o rozměru 6,00 – 20“
Řízení: Globoidním šnekem a kladkou.
Brzdy :Provozní kapalinová na všechna kola. Ruční mechanická.
Prameny a literatura: Jan Martof – Nákladní automobil Praga RV,ATOM 5/1990 Adolf Kuba, Milan Spremo – Atlas našich automobilů 3
|