Pásový traktor Praga IV
Pásový traktor Praga IV
V roce 1934 připravila firma ČKD pro očekávané nahrazování zastaralých tahačů těžkého dělostřelectva nový typ, označovaný Praga IV. Armáda převzala prototyp a podrobila ho přísným zkouškám ve kterých plně obstál. V roce 1935 byla vystavena objednávka a zahájena sériová výroba, která běžela až do roku 1939. Celkem naše armáda obdržela 115 kusů traktorů a typ Praga IV se tak stal nejrozšířenějším pásovým tahačem v její výzbroji. Patrně měl sloužit především k tahu 15 cm houfnic vz.15, což dokazují dochované fotografie z vojskových zkoušek. ČKD se pokoušela traktory prodat i do zahraničí. Jediného úspěchu však bylo dosaženo v Thajsku. S výjimkou 38 kusů, které zůstaly na Slovensku, zabavil traktory v březnu 1939 Wehrmacht. V Německu byly stroje označovány Mittlerer Raupenschlepper T IV ( t).
Technický popis
Pásový tahač Praga IV byl určen k tažení těžkých děl o hmotnosti až 4,5 tuny, nebo k dopravě 1. tuny nákladu. Podvozek je tvořen šesti pojezdovými koly malého průměru, kolem hnacím a napínacím. Kola byla spojena po dvojicích společnými závěsy, chráněnými ocelovým plechem.
Rám vozidla byl svařen s ocelových profilů. Vpředu je motorový prostor, za ním otevřená kabina a vzadu ložná plocha s bočnicemi tvořenými ochranným rámem.
Motor: Vodou chlazený benzínový čtyřválec Praga N, s obsahem 6082 cm³ a výkonem 56 koňských sil.
Převodovka: Má pět stupňů vpřed a jeden vzad.
Naviják: Poháněný motorem o tahu až 5 tun s lanem 30 metrů dlouhým.
Prameny a literatura:
Ivo Pejčoch
Československé pásové dělostřelecké tahače 1918 - 1950
Vladimír Francev - Charles K Kliment
Československá obrněná vozidla 1918-1948
|