Pásový traktor Praga III
Pásový traktor Praga III
První původní konstrukcí pásového traktoru firmy Praga, jež byla automobilním oddělením ČKD, se stal malý pásový traktor, označený jako Praga III. Při jeho konstrukci byla sice ještě využita koncepce pocházející z licenční výroby strojů Hanomag, ale u podvozků, se již projevily zkušenosti s výrobou tančíků a tanků vlastní konstrukce. V roce 1935 byla vyrobena série těchto tahačů čítající 32 kusů a vozidla obdržela evidenční čísla 13585 – 13614.Traktory sloužily u dělostřeleckých pluků 52 až 54, které spolu s plukem 51 tvořily armádní dělostřeleckou zálohu. Používaly se především k dopravě kanonů a houfnic vz. 30, které byly právě zaváděny do výzbroje těchto jednotek. Traktory byly spolu s děly naloženy na dělových automobilech vz.29 a sloužily k umístění děl do palebného postavení v terénu. Vzhledem k vyšší váze materiálu vz.30, mohly traktory táhnout pouze dvě děla bez hlomozen.
Technický popis
Pásový traktor Praga III byl určen k tahání děl nebo přívěsů do hmotnosti 3000 kilogramů. Základem konstrukce byl svařovaný rám z ocelových profilů. Pohon obstrarával motor Praga o výkonu 27 HP.
Motor: Řadový benzinový čtyřválec Praga o výkonu 27 koňských, sil při 1300 otáčkách za minutu, chlazený kapalinou.
Podvozek: Na každém boku byl tvořen hnacím a napínacím kolem, čtyřmi pojezdovými koly a třemi kladkami. Osy napínacích , hnacích kol a kladek byly spojeny na vnější straně pevnostním rámem.
Základní technické údaje
|
|
výkon motoru
|
27 HP
|
obsah motoru
|
3820 cm³
|
hmotnost
|
3120 kg
|
délka
|
3170 mm
|
šířka
|
1530 mm
|
výška
|
2152 mm
|
maximální rychlost
|
10 km/h
|
maximální tažná síla
|
3000 kg
|
Prameny a literatura:
Ivo Pejčoch - Československé pásové dělostřelecké tahače 1918 - 1950