Dělový kolový traktor vz. 29 ( Tatra T 25 )
Dělový kolový traktor vz.29
( Tatra T 25)
V roce 1928 předala automobilka Tatra prototyp kolového tahače T 25 armádě ke zkouškám, které probíhaly v rámci soutěže na nový kolový tahač. Vozidlo v dlouhotrvající soutěži přesvědčivě zvítězilo a po úpravách které doporučila vojenská správa bylo zavedeno do výzbroje jako Dělový kolový traktor vz.29. Armáda na základě objednávky z roku 1933, obdržela v následujícím roce celkem 25 vozů. Tahače byly určeny především k tahu dopravních jednotek moždířů vz.16 u těžkých dělostřeleckých pluků 303 a 305, kde nahradily tahače vz.17. Kolové traktory vz.29 se vyznačovaly vynikající průchodností terénem, kterou umožňovala dokonalá konstrukce podvozku . Centrální nosná trouba, která spojovala motor a převodovou skříň se zadními výkyvnými polonápravami. Všechny tři hnané nápravy s vypínatelným pohonem přední nápravy, uzávěrky diferenciálů a čtyřstupňová převodovka s redukcí. Zvláštní pásy, které se navlékaly v případě potřeby na zadní kola, mohutný naviják a v neposlední řadě výkonný motor, to vše dávalo tahačům vynikající jízdní vlastnosti v terénu i na silnicích. Traktor vz.29 patřil k prvním opravdu terénním kolovým vozidlům na světě . Jedinou jeho slabinou byla poměrně nízká rychlost .
Technický popis
Dělový kolový traktor vz. 29 byl určen kSpojka : Kuželová
Převodovka: Čtyřstupňová doplněná dvoustupňovou redukční skříň.
Podvozek : Bezrámové konstrukce s centrální nosnou troubou. Všechny tři nápravy hnané. Zadní výkyvné polonápravy byly odpérovány podélnými poloeliptickými listovými pery, přední vinutými pružinami.
Kola: Všechna stejného rozměru 40 x 10,5“.
Naviják: Tažná síla 6000 až 10 000 kg.
Prameny a literatura: Radomír Zavadil - Vojenské automobily Tatra 3 Adolf Kuba - Atlas našich automobilů 2 Naše automobilisované dělostřelectvo |