Dělostřelecký tahač Škoda Z
Dělostřelecký tahač Škoda Z
Konstrukce tohoto vozidla vznikla za války v automobilce Praga. Když plzeňská Škodovka hledala výrobní náplň pro své nově zřízené automobilní oddělení ,využila zájmu armády o nový silniční tahač pro dopravu těžkých děl a zakoupila licenci na tato vozidla. Výroba probíhající v letech 1919 až 1923 dala celkem 106 vozidel označovaných jako Škoda Z. V prvních letech služby byly tahače používány u těžkých dělostřeleckých pluků k tažení 15 cm těžkých houfnic vz.15, 21 cm moždířů vz.18 a 30,5 cm moždířů vz.16. Po zavedení nových protiletadlových kanonů vz.22, sloužily tahače Z především k dopravě těchto děl.. Ve službě se tahače vcelku osvědčily, největším nedostatkem byl náhon pouze na zadní kola a nízká rychlost. Zpočátku byly vybaveny koly s železným oráfováním, které bylo na konci dvacátých let nahrazeno plnogumovým. Ve službě vydržely až do okupace.
Technický popis Tahač Škoda Z, je těžkým silničním tahačem určeným k tažení těžkých děl. Hnací síla benzinového motoru je přenášena mechanicky na ústrojí převodové skříně s osmi převody a odtud buď na zadní kola nebo na naviják. Rám je vzadu opatřen pružným závěsem pro připojení tažné jednotky a na něm je připevněna korba se sedadlem a rozváděcí deskou, za nimiž je ložná plocha. Motor: Výbušný se šesti válci o výkonu 80 HP při 1000 otáčkách,elektrickým zapalováním,chlazením vodou,cirkulačním mazáním a karburátorem se samočinnou regulací. Motor se roztáčí buď ručně nebo elektricky pomocí startovacího motoru.
Spojka: Lamelová
Naviják: Má čtyři převody vpřed a jeden vzad. Lano drátěné o délce 60 metrů na tah až 6000 kg.
Pérování: Poloeliptická listová pera.
Kola: Nýtovaná se železnými obručemi.( později plnogumové oráfování) Přední kola jsou rejdovací a zadní hnaná.
Prameny a literatura: VHA Praha předpis Ma - XIII -22 Naše automobilisované dělostřelectvo Vladimír Karlický - Československé dělostřelecké zbraně
|