Jdi na obsah Jdi na menu
 


8 cm kanon vz. 30

 

 
  
 
 8-cm-kanon-vz.jpg
 
 
 8 cm lehký kanon vz.30

8 cm kanon vz.30 vznikl počátkem třicátých let na základě požadavků armády na novou výzbroj pro lehké polní baterie. Podle specifikace vytvořené Vojenským technickým ústavem vznikla ve Škodovce konstrukce děla, které patřilo k nejmodernějším zbraním své kategorie. Za základ vývoje byl vzat kanon EF vyvinutý na konci dvacátých let pro Jugoslávii. Nové dělo používalo shodnou lafetu se souběžně vyvíjenou lehkou houfnicí. Díky použití podkladového kola měl kruhový odměr, ale z téhož důvodu musela být použita chobotová lafeta.  Pro kanon nezvykle vysoký náměr měl umožnit účinnou palbu na letadla. Pouhou výměnou nápravy bylo možné změnit způsob přepravy z hippomobilního na motorickou. Hlaveň byla plášťové konstrukce, autofretovaná, opatřená úsťovou brzdou. V roce 1930 Škodovka předala armádě zkušební baterii, která se podrobila přísným armádním zkouškám. Ty se bohužel protáhly až do roku 1933. Došlo k několika úpravám konstrukce, které většinou nebyly způsobeny závadami, ale spíše změnou požadavků armády. Byla například odstraněna úsťová brzda. Celkově však dělostřelečtí odborníci MNO novou zbraň hodnotili kladně a doporučili její výrobu. V červenci 1933 bylo nové dělo zavedeno do výzbroje pod označením 8 cm lehký kanon vz.30. a došlo k vystavení objednávky na 202 kanonů dodávaných ve třech sériích. 92 děl bylo v provedení pro hippotrakci a 110 kanonů v provedení motorizovaném. Díky dělům vz.30 naši dělostřelci získali moderní materiál světové úrovně, ale zkušenosti od útvarů potvrdily, že pro hippomopbilní přepravu jsou děla dosti těžká. Naopak kanony soustředěné u motorizovaných pluků 51 až 54, byly hodnoceny velmi kladně, především díky mobilitě a dostřelu. Kvalitu kanonů vz.30 nejlépe ilustruje zájem Němců o jejich získání. V lednu 1939 byla uzavřena proslulá smlouva díky níž mimo jiné Wehrmach získal i 92 hippomobilních a 30 motorizovaných kanonů. Zbytek děl vz. 30 získali Němci po okupaci v březnu 1939 s výjimkou 13 kusů, které zůstaly Slovenské armádě. Německá armáda své kanony používala velmi úspěšně po celou dobu války. Ještě v březnu 1945 se nacházelo na bojištích 34 zbraní.  Po skončení války zůstalo několik 8 cm kanonů na našem území a nakrátko byly i zařazeny do výzbroje.

Technický popis

8 cm lehký kanon vz.30 je dělo se skluznou hlavní, kapalinovou brzdou, zpruhovým vratníkem. Chobotová lafeta je doplněna lafetovým štítem a podkladovým kolem. Dělo je vybaveno nezávislým bubínkovým zaměřovačem, samočinným zákluzovým rozvodem a vyvažovači.

Hlaveň: je autofretovaná, plášťové konstrukce.

Závěr: vodorovný klínový se čtyřmi pojistkami

Lafeta: je ocelová, chobotová a skládá se z vrchní a spodní lafety. Součástí vrchní lafety je kolébka s kapalinovou brzdou, zpruhovým vratníkem, vyvažovače, zákluzový rozvod a řididla. Lafeta je doplněna podkladovým kolem. Kola jsou dřevěná paprsková s železnými obručemi nebo s plnopryžovým oráfováním.

Miřidla: jsou tvořena bubínkovým nezávislým zaměřovačem a dělovým dalekohledem.

Obsluha : je složena ze sedmi mužů.

Doprava: dělo bylo dopravováno spojené s kolesnou vz.30 pomocí šestispřeží. Kanony určené pro mototrakci byly přepravovány na dělových automobilech vz.29 nebo ve vleku za nákladním automobilem.

Prameny a literatura:

Jiří Janoušek - Československé dělostřelectvo 1918 - 1939

Vladimír Karlický - Československé dělostřelecké zbraně

VHA Praha, fond MNO DZO

SOa Plzeň, archiv Škoda, fond GŘ-TD

Archiv autora

 
      Tabulka základních technických údajů                               
Hmotnost děla v palebném postavení
     kg      
    1816
Délka děla se spřežením
     mm    
   15800
Výška děla v palebném postavení
     mm    
    1620
Palná výška
     mm
    1185
                               Hlaveň
    
     
Ráže ( průměr mezi poli)
     mm   
       76,5 
Délka celé hlavně
     mm
    3060
Délka hlavně v rážích
    
       40
Délka válcovité vinuté části vývrtu
     mm
    2336
Počet rýh
    
       30
Hmotnost úplné hlavně se závěrem
     kg
      508
Hmotnost závěru
     kg
       33
                              Lafeta
 
 
Hmotnost kolébky
     kg
      268
Hmotnost lafety bez nápravy
     kg
      406
Hmotnost lafetového štítu
     kg
      158  
Hmotnost zaměřovače bez dalekohledu
     kg
       17,5
Hmotnost zaměřovače vz.8/14
     kg
        2,7
Tloušťka lafetového štítu
     mm
        4,2
Šířka lafetového štítu
     mm
    1400
Průměr lafetového kola
     mm
    1300
Šířka lafetového kola hipo/moto
     mm
   80/85
Hmotnost lafetového kola hipo/moto
     kg
   86/83 
Rozchod kol
     mm
     1550
Náměr
    stupňů
-8 až +80
Odměr napravo a nalevo
    stupňů
         7,5
 
 

 

 

Fotografie